وادار کردن مصرف کنندگان(مشتری ها) به تصمیم گیری برای خرید ، به خصوص در بازاریابی ایمیلی B2B به سادگی راه رفتن در پارک نیست . اما زمانی که کار درست انجام شود ، می‌توانید با قدرت ایمیل؛ یک کسب‌وکار تولید کنید . این کار در گذشته انجام‌شده و می ‌توان آن را دوباره انجام داد . اینکه چگونه این بازاریابی را انجام می‌دهید بستگی به نوع کسب و کار و مشتریانی که هدف قرار داده‌اید ، دارد .

شما باید بدانید که -B2B- در مورد خرید یا فروش محصولات / خدمات و یا تبادل اطلاعات بین نهادهای تجاری متعدد است . این نشان دهد که شما چگونه باید تبلیغات بازاریابی ایمیلی خود را طراحی می‌کنید . شما نمی‌توانید یک رویکرد تصادفی بردارید و انتظار داشته باشید که نتیجه ببینید .یک استراتژی بازاریابی ایمیلی عاقلانه به شرکت -B2B- یک ترقی واقعی خواهد داد . به همین دلیل است که این یکی از مقدم ترین اشکال بازاریابی آنلاین در بخش B2B است .

بازاریابی ایمیل B2B{معاملات بین دو خریدار یا تجارت}- در مقایسه با B2C{معاملات بین کسب و کار|تجارت و مصرف کننده| مشتری}

در حال حاضر، هنگامی که بحث بازاریابی ایمیلی مطرح است،  B2C و یا -از کسب‌وکار به مصرف‌کننده – به خوبی شناخته‌شده و به طور منظم توسط شرکت‌های مختلف در بخش B2C به کار گرفته می‌شوند. با این حال، همه چیز آن با  B2B یا -کسب‌وکار به کسب و کار-در بازاریابی ایمیل کسب‌وکار متفاوت است .

با وجود اینکه ایمیل‌های شما توسط افراد واقعی که در حال تاسیس کسب‌وکار های واقعی هستند,خوانده می‌شود،شما نمی‌توانید همان مشتریان  B2C را انتخاب کنید. به عبارت دیگر، شما نمی‌توانید از تاکتیک‌های ایمیل  B2C استفاده کنید و انتظار نتایج مثبت را داشته باشید. بازاریابی ایمیلی به  B2B در بسیاری از مناطق متفاوت است. هر چه زودتر این را درک و اجرا کنید، بهتر است.

بزرگ‌ترین تفاوت بین یک  بی تو سی و یک رابطه  B2B این است که شما چطور کسب‌وکار تولید می‌کنید. زمانی که یک کسب‌وکار بی تو سی را اداره می‌کنید، روی برقراری ارتباط با مصرف‌کننده بطور عاطفی تمرکز می‌کنید تا بتوانید آن‌ها را متقاعد کنید که محصول شما را خریداری کنند. اما در طرف  B2B ,از طرف دیگر، شما با هر تجارتی براساس منطق خالصانه ارتباط برقرار می‌کنید.

مگر و تا زمانی که درک کنید و به مشتریان احتمالی کمک کنید که منطق پشت خرید محصول یا سرویس شما را درک کنند ، قادر نخواهید بود به اهداف کسب‌وکار خود برسید . که به این معنی است که ابتکار بازاریابی شما باید در مورد چیزی باشد که در واقع برای کسب و کارها مهم است و اینکه چطور می‌توانید تجربه مناسبی را برای آن‌ها فراهم آورید .

قبل از این که به این موضوع برسیم که چطور می‌توانید یک برنامه بازاریابی ایمیل B2B را توسعه دهید ، مهم است که ابتدا درک کنید که چطور ، به عنوان یک کاسب ، شما می‌توانید از بازاریابی ایمیلی B2B بهره ببرید تا مردم را با برند خود آشنا کنید . چون اگر پایه و اساس درستی را نساخته اید ، حتی موفق‌ترین برنامه بازاریابی آنلاین بازاریابی B2B هم به شما در موفقیت کمکی نخواهد کرد .

فراتر از یک ایمیل برو

اگر شما درباره بازاریابی ایمیلی به صورت آنلاین مطالعه کرده‌ باشید, ممکن است از این حقیقت آگاه باشید که مشتری احتمالی شما باید در معرض پیشنهاد شما از طریق ایمیل بیش از یکبار (حداقل هفت بار) برای تصمیم‌گیری خرید باشد.این قانون برای  B2B تغییر نمی‌کند. در واقع، حتی سخت تر هم می‌شود. از آنجا که خرید B2B اغلب به یک سرمایه‌گذاری بیش تری در مقایسه با بی تو سی نیاز دارد. بنابراین شما نمی‌توانید محصول یا سرویس های خود را  از روی وسوسه بخرید.

به عنوان یک بازاریاب ایمیل  B2B ، شما باید تلاش کنید تا تاثیر مطلوبی بر سایر کسب و کارها داشته باشید و آن‌ها را در هر مرحله آموزش دهید. این به معنای چرخه خرید طولانی‌تر است. به یاد داشته باشید،اگر از گیرندگان ایمیل  B2B  انتظار دارید از طریق اولین ایمیل, از شما خرید کنند , نتایج برایتان  ناامیدکننده ای خواهند شد..

کمپین  B2B شما باید شامل چندین ایمیل باشد که در طول یک دوره طولانی, بسته به نوع محصولی که شما می‌فروشید و  مقدار سرمایه‌گذاریی که لازم دارید. برای مثال, این می‌تواند به این معنی باشد که شما یک کمپین بازاریابی ایمیلی ” مبتنی بر رویداد ” را طراحی می‌کنید که در آن روی پرورش هر مشتری که دریافت می‌کنید تمرکز می کنید.

برای شروع،  هنگامی که آنها به لیست ایمیل شما می‌پیوندند, ایمیلی ارسال کنید. این یک الزام برای هر برند است چون 75درصد از کاربران واقعاً انتظار دارند پس از ثبت نام، یک پیام خوشایند گویی دریافت کنند. و طبق گفته یک شرکت تحقیقاتی، 90درصد از این مشتریان جدید پس از یک ساعت سرد می‌شوند. به همین دلیل است که این پیام خوشآمدگویی در بازاریابی ایمیل شما برای جلب توجه مشتریان جدید در برند شما, حیاتی است.

به جای فروش آموزش دهید

بازاریابی ایمیلی  B2B  هنگامی که شما بر ایجاد و ارسال محتوا آموزش تمرکز دارید و به جای اینکه یک پیشنهاد مستقیم را بخاطر خرید یا امتحان کردن محصول خود ترغیب کنید، بسیار عالی کار می شود. گیرنده  B2B شما قبل از انتقال به قسمت فروش، که می تواند در وب سایت شما انجام شود، اگر وضعیتی درباره محصول یا مشکلی که از طریق ایمیل برطرف می شود، در وضعیت خرید بهتری قرار خواهد گرفت.

یک مطالعه انجام شده توسط آژانس بازاریابی ایمیل B2B, نشان داد که 90% از متن پیوند فراخوان به عمل حاوی “اطلاعات بیشتر” بهتر از متن -سی تی ای-حاوی “اکنون بخرید” عمل می کند. این دیدگاه ثابت می کند که آموزش به جای فروش کاملاً مؤثر است._ آد رول(نام شرکت)_ یک مطالعه مشابه را در فیس بوک انجام داد که در آن بیشتر از دکمه های “فروشگاه اکنون” استفاده می شد، اما دکمه های”بیشتر بدانید” -سی تی ای-بالاتری را دید.

گیرندگان  B2B, بسیار در مورد سرمایه‌گذاری روی محصول یا سرویس های مناسب محتاط هستند. به همین دلیل است که با کمک مطالب مفید / سرگرم کننده، آنها را در مورد گزینه های موجود آگاه می سازیم و وضوح بیشتری به آنها ارائه دهیم. همچنین می توانید محتوای خود را با منابع معتبر، تحقیقات علمی، مطالعات موردی و غیره پشتیبانی کنید اگر فکر می کنید گیرندگان ایمیل  B2B شما , فقط با دیدن مزایای آن از محصول شما هیجان زده می شوند، مجددا فکر کنید.

افراد حرفه‌ای در بخش  B2B می‌خواهند محتویی را مصرف کنند که در عین حال جذاب و جالب باشد. پس وقتی محتوایی را پیدا یا تولید می‌کنید که پیام شما را  بطور خلاقانه منتقل می‌کند, برنده می‌شوید. به نوعی، شما قبل از فروش محصول -در مراحل مختلف تصمیم گیری خریدار- محتوا را  فروخته اید.

تهيه يک برنامه بازاريابی ايميل B2B

بخش یا تقسیم‌بندی به روش B2B

وقتی با بازاریابی ایمیل به بخش  B2B نزدیک می شوید، به یاد داشته باشید که تصمیم خرید نهایی معمولاً توسط بیش از یک شخص دارای اختیار انجام می شود. بنابراین هنگام تصمیم گیری در مورد خرید یک محصول یا خیر، گروهی از افراد عکس می گیرند. این گروه از افراد -تحلیل پوششی داده ها- یا واحد تصمیم گیری را تشکیل می دهند.

زمانی که پیام‌های ایمیل خود را ارسال می‌کنید، باید آن‌ها مطابق با دیدگاه هر فرد در -واحدهای تصمیم گیرنده-ایجاد کنید. به این  خاطر که هر یک از آن‌ها ایمیل‌های  -B2B- شما را از زاویه دید, خود قضاوت خواهند کرد. شما می‌توانید این لیست ایمیل را در سطح بعدی تقسیم‌بندی کنید. افراد حاضر در -واحدهای تصمیم گیرنده- نقش‌های متفاوتی در شرکت دارند و اهدافشان بر طبق -این نقش‌های متفاوت- است. برای مثال، یک افسر ارشد عملیاتی با همان چالش‌هایی که یک افسر ارشد فنی پیش رو دارد؛ رو به رو نخواهد شد. آن‌ها موظف هستند که اولویت‌های متفاوتی داشته باشند و باید با آن‌ها سر و کار داشته باشند.

هدف شما مقابله با سختی و یا شرایط بحرانی ,در خصوص اجرایی است که هدف قرار داده‌اید. این امر به طور خودکار منجر به تعامل بیشتر و نتایج بلندمدت بهتر از طریق بازاریابی ایمیلی می‌شود. بنابراین قبل از اینکه هر گونه ایمیلی را کنار بگذارید، کمی زمان صرف تدوین استراتژی بازاریابی آنلاین تان را کنید. به طور دقیق‌تر با جمع‌آوری داده‌های لازم در مورد هر فرد مهم در شرکت,  پیش بروید.

مراحل  اجرای یک برنامه بازاریابی ایمیل  -B2B- که کار می کند

برای یافتن موفقیت واقعی در بازاریابی ایمیل -B2B- ، بسیار مهم است که شما یک برنامه بازاریابی ایمیلی -B2B- قدرتمند ایجاد کنید که با اهداف تجاری شما طنین انداز باشد. داشتن یک برنامه مناسب نه تنها به شما در دستیابی به وضوح بیشتر کمک می کند بلکه به شما این امکان را می دهد تا در آینده ایمیل های بهتری تهیه کنید.بیایید به پنج مرحله اساسی که, برای ایجاد یک برنامه بازاریابی ایمیلی -B2B- نیاز دارید  و می‌تواند نتایج دنیای واقعی را به شما بدهد؛نگاهی بیاندازیم..

مرحله شماره 1: بدانید که چه کسب و کار هایی را هدف قرار دهید

شناخت مخاطبان مورد نظر شما اولین قدم برای ایجاد یک برنامه بازاریابی ایمیل جهت گرا است. هنگام بازاریابی در بخش -B2B-، باید به اصلی ترین چالش های مشاغل مختلف در بازاریابی خود بپردازید. این امر نه تنها به شما امکان می دهد تا به اشخاص تجاری مناسب نزدیک شوید بلکه به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید محصولات خود را بهبود بخشید. بازار مورد نظر شما ممکن است کوچک باشد، اما تا زمانی که کسب‌وکار شما قادر به ارائه راهکارهایی است که برای آن کارساز باشد، شما شاهد رشد تبلیغات بازاریابی ایمیلی خواهید بود.

قانون شماره یک در ایجاد مشاغل بیشتر، به ویژه در بخش -B2B-، یادگیری هرچه بیشتر در مورد بازار خود است تا بتوانید محصولات و خدماتی مطابق با نیازهای آنها ارائه دهید. این گام ممکن است ساده به نظر برسد، اما وقتی این کار را به درستی انجام دهید، پایه و اساس محکمی را برای بازاریابی ایمیل -B2B- خود ایجاد می کنید.

وقتی روی بازار خود  تحقیقاتی انجام بدهید , می فهمید که چگونه مشاغل مختلف می توانند از شرکت شما سود ببرند، باید روی بهترین راه برای ارتباط و دستیابی به آنها, از طریق ایمیل متمرکز شوید. به عنوان مثال، اگر صنعت مورد نظر شما هنگام استفاده از نوعی  موضوع خاص، بازدید بالایی -در ایمیل- را مشاهده می کند، مطمئن شوید که از آن بیشتر استفاده کنید. همین منطق در مورد نوع زبانی که در ایمیل های خود استفاده می کنید و نوع محتوایی که برای گیرندگان  -B2B- خود ارسال می کنید ,صدق می کند.

حتی کوچک‌ترین چیزها از جمله بخش-  فراخوان به عمل- در ایمیل را نادیده نگیرید ، چون می‌تواند به طور قابل‌توجهی به شما کمک کند که مشتریان بیشتری به دست آورید . هر چه بیشتر بازار مورد نظرخود را -بهتر-بشناسید نحوه برخورد آنها با ایمیل شما،در نتایج بازاریابی ایمیلی شما, دقیق تر خواهد بود.

برای توضیح بیشتر ، بیایید بگوییم که شرکت شما ب ه شرکت‌های کمک می‌کند که کامپیوترها و تاسیسات خود را از هر گونه ویروس‌ یا -مورد هک قرار گرفتن- ایمن, ساخته اند . تا زمانی که شما بدانید که کدام یک از شرکت‌ها به سرویس‌های امنیتی شما نیاز دارند ، برای شما مشکل خواهد بود که یک کمپین بازاریابی ایمیلی متناسب با آن‌ها ایجاد کنید . ایده این است که روی کسب‌وکار خود متمرکز شوید و بیاموزید کدام یک از آن‌ها به احتمال زیاد با شرکت شما کار خواهد کرد .

ایمیلهایی که ارسال می کنید باید نشان دهنده ارزش های شما باشد و به طور همزمان به گیرندگان  -B2B- شما نشان دهد که قادر به انجام چه کارهایی هستید. به آنها بگویید که شما نوع مشکلاتی را که آنها با آن روبرو هستند , را می دانید و چگونه محصول / خدمات شما می تواند به آنها کمک کند. به جای فروش، حتماً به آنها آموزش دهید، زیرا اینگونه می شود که در نهایت آنها به مشتریان بیشتری, تبدیل می شوند.

 آخر از همه اما نه بی اهمیت ترین، در تلاش برای درک مخاطب مورد نظرتان، از  نقطه ضعف های آشکاری که تیم شما از آن آگاه دارد، چشم‌پوشی نکنید.از آنجا که این ممکن است شما را به سمت اشخاص تجاریی هدایت کند, که شانس بسیار بالایی برای تبدیل به مشتری دارند. تعادل سالمی, بین آنچه که شما در مورد بازار خود می دانید و آنچه باید بدانید داشته باشید.

مرحله شماره 2: پرسنا {به خصوصیات و ویژگی های مشتریان ایده آل برای یک محصول گفته میشود.} مشتری -B2B -خود را تعریف کنید

اگر می خواهید کمپین بازاریابی ایمیل -B2B – شما موفق باشد، باید با تعیین اینکه مشتری هدف شما کیست، شروع کنید. به عبارت دیگر، شما باید از شخصیت مشتری هدف خود کاملاً آگاه باشید تا ایمیل های مناسبی را تهیه کنید. حتی اگر پرسنا مشتری شما, فقط یک نمایش “خیالی” از مشتری تجاری ایده آل شما باشد،بازهم در رسیدن به وضوح مورد نیاز به شما کمک می کند.

در اینجا نحوه تعیین پرسنا مشتری -B2B- برای کمپین بازاریابی ایمیل شما, بیان شده است:

1.از آنجا که خدمات یا محصولاتی که می فروشید -در واقع- مشکل تجارت یا شرکت مورد نظر شما حل می کند،-پس- باید ابتدا بدانید مشتری ایده آل شما با چه چالش هایی روبرو است. آیا محصول شما مشکلات آنها را حل می کند؟ شرکتهای موردنظر شما, ممکن است چه چالشی  طی کنند؟ چگونه خدمات یا محصول شما می تواند به بهترین وجه ممکن به آنها کمک کند؟

2.سپس، درک کنید که چه نوع کسب و کارهایی را  هدف قرار می‌دهید. زمانی که شما نوع شرکتی که بازاریابی می‌کنید را می‌شناسید، شناسایی کردن مشتریان مورد نظرتان راحت‌تر می‌شود. علاوه بر صنعت شرکت مورد نظر, شما باید اندازه آن، تعداد کارکنان و غیره را بدانید.

3.همانطور که در بالا بحث کردیم، ممکن است افراد مختلفی در این شرکت وجود داشته باشند که مجاز به خرید محصولات باشند. شما باید عنوان شغل شخصی را که به احتمال زیاد محصول شما را برای شرکت خریداری می کند ؛تعیین کنید. آنها چه نقشی دارند؟ آیا سطح کارگردان است؟ یا سطح مدیر؟ شغل معمولی آنها چیست؟ چه نوع محصولاتی را معمولاً خریداری می کنند؟

  1. پرسنا مشتری شما مسلما هدفی برای مراجعه به شرکت شما خواهد داشت.

. آن‌ها مسئولیت‌های شغلی دارند. به همین دلیل است که باید بفهمید شرکت چگونه عملکرد خود را اندازه‌گیری می‌کند. از خود بپرسید: آن‌ها چگونه حرفه خود را در سازمان, گسترش می‌دهند? چه چیزی -به گفته ی آنها- موفقیت به حساب می آید? در نتیجه استفاده از محصول شما,چه عمل متفاوتی انجام خواهند داد?

5.آخرین اما نه کم اهمیت ترین, دانستن این که چگونه پرسنا مشتریان -B2B-شما, با دیگر فروشندگان در تعامل و ارتباط است، مهم است. چرا؟ از آنجا که شما نیاز دارید که تجربه خرید مناسبی را به مشتریان آینده خود بدهید تا قرار داد ببندید. آن‌ها باید بتوانند با انتظارات فعلی خود از شما خرید کنند. چه طور به آن‌ها خواهید فروخت؟ آیا آن‌ها این محصول را مستقیماً از طریق ایمیل خریداری می‌کنند؟ یا آن‌ها برای اولین بار می‌خواهند از طریق تلفن ارتباط برقرار کنند؟ یا می‌خواهند بعد از اینکه از طریق ایمیل تعامل برقرار کردند همدیگر را ملاقات کنند؟

با دریافت تصویری واضح تر از  پرسنا مشتری -B2B-خود، می دانید که بازاریابی ایمیل شما به سمت چه نوع از شرکت ها هدایت می شود.  که به نوبه خود باعث تمرکز بیشتر شما در فعالیت‌های بازاریابی آنلاین میشود.

مرحله شماره 3: اهدافی در بازاریابی ایمیل ایجاد کنید که قابل اندازه گیری باشد

اهداف برای یک شرکت -بی توبی-  بسیار مهم است زیرا بدون آنها، دستیابی به رشد و اندازه گیری موفقیت بلند مدت بسیار دشوار خواهد بود. انجام فعالیتهای تبلیغاتی در زمینه بازاریابی ایمیل -بی توبی- با اهداف تجاری شما شروع می شود که منجر به اهداف بهتر و هدفمندتر در بازاریابی ایمیلی می شود. تحقق اهداف خود به شما کمک می کند تا موقعیت خود را در بازار و همچنین در مقابل مشتریان موجود تثبیت کنید.

اکنون، وقتی نوبت تعیین اهداف می رسد، نمی توانید آنها را به صورت تصادفی تنظیم کنید. شما باید اطمینان حاصل کنید که هر هدفی که تعیین کرده اید از نظر ماهیت هوشمند و قابل اندازه گیری است تا موفقیت سنجی ساده تر و علمی تر شود. تعیین اهداف بازاریابی ایمیل -B2B- دشوار نیست. در حقیقت، اگر می دانید از بازاریابی آنلاین خود به چه چیزی می خواهید برسید و شفافیت رشد کسب و کار خود را دارید،-پس- طبیعتاً اهداف مناسبی را تعیین خواهید کرد.

با این حال، برخی از شرکت های  -B2B- ممکن است در تلاش, برای دستیابی سریع به آنها، اهداف گسترده تری را در پیش بگیرند.این یک اشتباه است که باید از همه هزینه‌ها اجتناب کنید چون هم مشترکین و هم فروش هر دو , برایتان هزینه خواهد داشت.

به جای تعیین یک هدف مبهم مانند “رسیدن به مشتری بیشتر”، کاری را انجام دهید که ماهیت آن ملموس تر یا قابل اندازه گیری باشد. “به دست آوردن 35٪ ایمیل بیشتر و  ٪20تلفن بیشتر برای محصول -ایکس وای زد- در ماه دسامبر” به نظر می رسد هدفمندتر و حتی جذاب تر باشد. تفاوت بین یک هدف مبهم و قابل اندازه گیری در نوع نتیجه ای ست که شما قادر به تولید  آن, هستید.

به عنوان یک شرکت  -B2B- ، در ابتدا ممکن است ایجاد اهداف قابل دستیابی, پیچیده یا آشفته به نظر برسد. اما اگر با همکاران خود گفتگو کنید -و دریابید-که دقیقاً با کمپین بازاریابی ایمیل, چه می خواهید به دست بیاورید و تاریخ مشخصی برای دستیابی به این هدف واقع بینانه داشته باشید، می تواند به صورت کارآمد انجام شود. همه اینها باید به صورت کمی قابل ذکر باشند تا بتوانید اهداف تان را در هنگام انجام کار خود ,اندازه گیری کنید.

به عنوان مثال، یک شرکت  -B2B-که به شرکت های فناوری خدمت می کند ممکن است علاقه‌مند به ایجاد مشتری‌های واجد شرایط با فعالیت های بازاریابی ایمیلی آن‌ها باشد. در حالی که یک شرکت مد ممکن است بخواهد نسبت به برند خود آگاهی بیشتری ایجاد کند ومحصولات خود را  در معرض دید بیشتری قرار بدهد.

بنابراین اگر می خواهید اهداف دقیق و قابل اندازه گیری ایجاد کنید، بروید و با اعداد (دلار، درصد، تاریخ و غیره) دوست شوید. چون

هنگامی که اهداف بازاریابی ایمیل -B2B-مناسبی را تنظیم کنید، مراحل بعدی آسان تر می شوند.

مرحله شماره 4: با برنامه ریزی قبلی یک قدم -از برنامه- جلو تر باشید

زمانی که یک برنامه بازاریابی ایمیلی ایجاد می‌کنید ,این به شما کمک میکند تا چیز ها را -از قبل{زودتر از موعد}- با تیم{گروه}تانبرنامه‌ریزی بکنید تا همه در هنگام راه‌اندازی برنامه,در صفحه یکسانی باشند . پس دقت کنید که فهرست دقیقی از آنچه می‌خواهید در برنامه خود به دست آورید و نحوه اجرای آن توسط تیم بنویسید .

تیم شما ,به اندازه شما ,به شفافیت نیاز دارد تا  از موفقیت شما در بازاریابی ایمیل  -B2B-اطمینان حاصل کند. اگر این مرحله را نادیده بگیرید و قبل از اینکه دیگران در این تیم مفاهیم اصلی را درک کنند، پیاده سازی کنید، مشکلاتی وجود خواهد داشت، و شاید حتی درگیری منافع .

این همان چیزی است که همه باید برای بهینه‌سازی استراتژی بازاریابی ایمیلی تان از قبل مشخص کنید :

انتقال ایده‌های شرکت که می‌توانند منجر به گفتگوهای معنی‌دار در مورد محصول، برند و یا حتی مشکل محصول شما شوند.

تحلیل نتایج نه تنها براساس نرخ کلیک در ایمیل نیست، بلکه در مورد این که چه تعدادی -از موقعیتها یافرصتهایی باآینده درخشان-به مرحله بعدی چرخه خرید به عنوان نتیجه ایمیل منتقل می شود.

با توجه به فاکتورهای مختلف از جمله اینکه چه مدت در لیست شما بوده‌اند، چه محتوایی در معرض د یدقرار گرفته‌اند، چه چیزی آن‌ها را ترغیب کرده تا به لیست ایمیل شرکت شما بپیوندند، و غیره..-سفارشی سازی-پیام‌های ایمیل براساس اینکه چه زمانی ارسال شدند، و به چه کسی فرستاده می‌شوند و چه هدفی را دنبال می‌کنند.

تست هر فعالیت ایمیلی برای تعیین اینکه چگونه واکنش‌ها می‌تواند بهبود یابد و چگونه تغییر بیشتر می‌تواند -منجر به- افزایش کپی ایمیل ، صفحات فرود ، و غیره شود .

به دنبال – موقعیتها یافرصتهایی باآینده درخشان-بودن و پاسخ دادن به سوالات و یا شک های لحظه آخری آن‌ها ,ممکن است آن‌ها را از حرکت رو به جلو در چرخه خرید و همکاری با شما متوقف کند .

اگر شما در موقعیت اقتدار شرکت خود هستید ، ممکن است برای شما طبیعی باشد که بیش از حد بر روی یک محصول یا سرویس جدید تمرکز کنید و -به دلیل- هیجان ، آن را بیش از اندازه, از طریق ایمیل تبلیغ کنید . در ابتدا این ممکن است مثبت به نظر برسد چون شما فعالیت می‌کنید ، اما می‌تواند بر ضد شما نیز عمل کند چون بدون بهینه‌سازی برنامه بازاریابی ایمیلی تان، شما فرصت پول درآوردن را از دست می دهید .

نگاه داشتن همه اعضای تیم در حلقه ، یا حداقل نتایج مربوطه ، می‌تواند به شما کمک کند بازخورد کافی برای بهبود کمپین خود داشته باشید و به درآمد بهتری در سرمایه‌گذاری دست یابید .

مرحله شماره 5: تجزیه و تحلیل کنید که چه چیزی کار می کند وچه چیزی کار نمی کند

پس از اتمام ایجاد یک برنامه بازاریابی کامل برای  ایمیل -بی تو بی- شرکت خود، ممکن است فکر کنید که کافی باشد. با این وجود، باید برنامه خود را مجدداً مورد بررسی قرار دهید و آنالیز کنید تا ببینید که در کجا می توانید آن را بهبود بخشید. بسته به نحوه عملکرد شرکت شما، باید یک تکنیک / تاکتیک های بازاریابی ایمیلی را که اعمال می کنید،بصورت  هفتگی، ماهانه یا حتی سه ماهه انجام دهید و ببینید که چگونه می توانید آنها را به سطح بعدی برسانید.

اکنون، تجزیه و تحلیل و تغییر برنامه بازاریابی ایمیل  -B2B- شما به این معنی دور ریختن آنچه را که در حال حاضر کار می کند، نیست .

 اگر به نتیجه ای رسیده اید که پیش بینی کرده اید، دیگر نیازی به ایجاد تغییرات اساسی نیست. اما اگر فهمید که حتی پس از تلاش های مناسب، بازاریابی ایمیلی برای شرکت شما کار نمی کند، دیگر وقت آن است که به صفحه طراحی بروید.

اگر قادر به دستیابی به اهداف خود نیستید، به جای آن که به طور کامل یک تاکتیک را اسکرپینگ(به طور خودکار اطلاعات و داده‌هایی را که معمولاً از طریق بازدید از یک وب‌سایت در مرورگر قابل دسترسی باشد، گردآوری می‌کنند. بدین ترتیب این نرم‌افزارها با اجرای ناشناس این کار می‌توانند قابلیت‌هایی برای داده‌کاوی، تحلیل داده، تحلیل آماری و موارد دیگر ایجاد کنند.) کنید،و ببینید که چرا کار نمی‌کند و آیا می‌تواند با تغییرات جزئی درست شود.