از آنجائی که هر پایگاه می‌تواند بسیاری از صفحات وب را در خود داشته باشد این باعث می‌شود که تعداد بیشتری از صفحات وب بوجود آید. در حالیکه کیفیت بسیاری از صفحات ممکن است مورد سؤال باشد و نگهداری بسیاری از صفحات پراکنده است. اما صفحات معتبری هم وجود دارد که اطلاعات با ارزشی در مورد بسیاری از موضوعات ارائه می‌دهد. علاوه بر آن انتخاب موتورهای جستجوی مناسب ممکن است برای استفاده‌کنندگان عمومی به علت رویه‌های پیچیده، مهمتر باشد.
تعریف :
موتورهای جستجوگر به برنامه ای اطلاق میشود که موضوعات مورد نظر کاربران را در قالب کلمات کلیدی ، درون اسناد و اطلاعات موجود در اینترنت کاوش کرده و نتایج بدست آمده را در قالب آدرس محل ذخیره عرضه می نماید.
برخی از موتورها صرفا برای یک سایت خاصی طراحی و پیاده می شوند مثل سایت های فروش کالا از طریق اینترنت که دارای یک موتور انحصاری هستند که فقط در همان وب سایت کاوش می کنند ولی موتورهای جستجوی عمومی محتویات وبسایت های موجود در کل اینترنت را پیمایش و جستجو می کنند .

معماری کلی موتورهای جستجو :
درون کاو :
تمام موتورهای جستجو به ماژولی عملیاتی به نام درون کاو متکی هستند درون کاو پهنه وسیع وب را بطور زمان بندی شده پیمایش می کند و به جمع آوری صفحات بی شمار ذخیره شده در گوشه و کنار وب می پردازد که از تعداد قابل توجهی برنامه کوچک تشکیل شده که هر کدام با هسته یک وب سایت خاص آغاز می کنند این برنامه های کوچک درون کاوی خود را تحت کنترل ماژول آغاز و بر اساس استراتژی این ماژول کنترلی به پایان می برند .
کنترل درون کاو :
این ماژول موظف است که مجموعه برنامه های درون کاوی را با تحویل مورد نظر راه اندازی کرده و بکار درون کاوی بگمارد . ماژول کنترل درون کاو تعیین میکند که پس از دریافت صفحه جاری کدام صفحه باید دریافت چرا که یک صفحه واحد صفحات متعددی لینک دارد و ترتیب این لینک ها بر عهده ماژول کنترل درون کاو می باشد .

انباره صفحات :
صفحاتی که توسط ماژول درون کاو از گستره جهانی وب استخراج می شوند در یک بانک اطلاعاتی به نام انباره صفحات ذخیره می شوند تا به منظور شاخص دهی و تحلیل محتوائی ، در اختیار دیگر ماژول ها قراربگیرند در این الگوریتم عملیات استخراج صفحات از یک سایت وب با آدرس خاص آغاز و به تمام آدرسهای دیگری نیز که در ایین صفحات درج شده اند تسری می یابد . در گونه دیگری از الگوریتم های کنترل درون کاو ، استخراج صفحات بین حوزه های سطح بالا محدود می ماند .
ماژول شاخص دهی :
این ماژول یکیایک صفحات موجود در انباره صفحات را مرور کرده و کلمات در آنها را پس از استخراج به همراه مربوطه در یک جدول بسیار عظیم درج می کند در نتیجه مشخص می شود که هر کلمه در کدام صفحه ، با چه آدرسی و در کجای صفحه ظاهر شود . یکی دیگر از خروجی های ماژول شاخص دهی بانک اطلاعاتی شاخص ساختاری است که چگونگی پیوند خوردن صفحات به یکدیگر را منعکس می کند .

ماژول درون کاوی صفحات وب :
وظیفه دارد صفحات وب را برای تحلیل و ایجاد شاخص در روالی منظم سریع و جامع استخراج کرده و تحویل انباره صفحات بدهد . انتخاب صفحات یکی از مهمترین چالش های درون کاو وب این است که کدامین صفحه از اهمیت و اولویت بیشتری برای دریافت و ذخیره برخوردار است که معیارهای زیر مناسب تر هستند .
الف ) معیار مبتنی بر گرایشات کاربران
ب ) معیار مبتنی بر شهرت صفحات
ج ) معیار مبتنی بر محل قرار گرفتن صفحات
انواع موتور های جستجو :
موتورهای جستجو به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند. موتورهای جستجوی پیمایشی و موتورهای جستجوی مبتنی بر فهرست و موتورهای جستجوی ترکیبی با نتایج مختلط

موتورهای جستجوی پیمایشی :
موتورهای جستجوی پیمایشی مانند گوگل لیست خود را بصورت خودکار تشکیل می‌دهند. آنها وب را پیمایش کرده و سپس کاربران آنچه را که می‌خواهند از میانشان جستجو می‌کنند. اگر شما در صفحه وب خود تغییراتی را اعمال نمایید، موتورهای جستجوی پیمایشی آنها را به خودی خود می‌یابند و سپس این تغییرات لیست خواهند شد. عنوان، متن و دیگر عناصر صفحه، همگی شامل این لیست خواهند بود.
موتورهای جستجوی مبتنی بر فهرست :
یک فهرست تکمیل دستی مانند یک Open Directory مثل Dmoz وابسته به کاربرانی است که آنرا تکمیل می‌کنند. شما صفحه مورد نظر را به همراه توضیحی مختصر در فهرست ثبت می‌کنید یا این کار توسط ویراستارهایی که برای آن فهرست در نظر گرفته شده انجام می‌شود.
عمل جستجو در این حالت تنها بر روی توضیحات ثبت شده صورت می‌گیرد و در صورت تغییر روی صفحه وب، روی فهرست تغییری بوجود نخواهد آورد. چیزهایی که برای بهبود یک فهرست‌بندی در یک موتور جستجو مفید هستند، تاثیری بر بهبود فهرست‌بندی یک دایرکتوری ندارند. تنها استثناء این است که یک سایت خوب با پایگاه داده‌ای با محتوای خوب شانس بیشتری به نسبت یک سایت با پایگاه داده ضعیف دارد.

موتورهای جستجوی ترکیبی با نتایج مختلط :
به موتورهایی اطلاق می‌شود که هر دو حالت را در کنار هم نمایش می‌دهند. غالبا، یک موتور جستوی ترکیبی در صورت نمایش نتیجه جستجو از هر یک از دسته‌های فوق، نتایج حاصل از دسته دیگر را هم مورد توجه قرار می‌دهد. مثلا موتور جستجوی MSN بیشتر نتایج حاصل از فهرست های تکمیل دستی را نشان می‌دهد اما در کنار آن نیم نگاهی هم به نتایج حاصل از جستجوی پیمایشی دارد.
عوامل مهم در انتخاب موتور جستجو :
حجم بانک اطلاعاتی موتور جستجو و تعداد صفحات مرور شده توسط آن
به روز بودن بانک اطلاعاتی
سرعت برگرداندن نتایج جستجو
تعداد سرویس دهنده های آن در شبکه اینترنت
نحوه اولویت بندی نتایج حاصله و ارتباط آنها با یکدیگر
پشتیبانی امنیت در پایگاه ها
دسته بندی موضوعی وامکان جستجو در هر دسته
جستجو در خدمات اینترنت شامل وب ، گروه های خبری،…
پشتیبانی زبان های مختلف وتبدیل زبان ها به یکدیگر
جستجو براساس تاریخ.نوع فایل مانند تصویر
جستجو در مکان خاصی از صفحه وب
انباره ذخیره سازی صفحات ، رتبه بندی و تحلیل لینک
صفحاتی را که ماژول درون کاو استخراج می کند درون یک سیستم ذخیره سازی بسیار عظیم درج می شوند تا برای شاخص دهی، رتبه بندی و عملیات پردازشی دیگر در اختیار باشند ، حجم بیش از اندازه و ناهمگونی بسیار زیاد اسناد و صفحات دریافتی از وب باعث شده که انباره ذخیره سازی صفحات وب شباهت چندانی با پایگاههای اطلاعاتی رایج نداشته باشند البته سیستم ذخیره سازی در انباره صفحات با چالش هائی هم روبرو است که عبارتند از :
الف : ) گسترش پذیری تا بی نهایت
ب : ) پشتیبانی از دسترسی همزمان و دوگانه
ج : ) بهنگام سازی عظیم و توده ای
د : ) صفحات منسوخ

استخراج شاخص و عوامل رتبه بندی :
ماژول شاخص دهی و تحلیل مجموعه انواع ویژگی ها را که می توانند در فرآیند جستجو مفید باشند از درون صفحات ذخیره شده در انباره بیرون می کشند و یکی ازنقاط اختلاف موتورهای جستجو در همین بخش بروز میکند چرا که این نوع شاخص ها در میزان موفقیت عمل جستجو نقش موثری دارد . بسیاری از موتورهای جستجوی تجاری تلاش می کنند این بخش را پنهان نگه دارند ولی آنچه مسلم است هر موتور جستجو شاخص هائی را از درون صفحات وب استخراج می کند :

شاخص لینک :
برای ساختن شاخص لینک صفحات موجود در انباره در قالب یک گراف جهت دار مدل می شوند . گره های این گراف ، صفحات وب هستند و لبه های گراف ( کمان ها ) ارجاعاتی است که صفحات به یکدیگر دارند . از آنجا که پیاده سازی و پردازش گراف بسیار دارد لذا مختصرسازی و پیاده سازی کارآمد الگوریتم های پرذازش گراف اهمیت فوق العاده ای خواهد داشت . ( ساختن گرافی لا میلیون ها گره و مدیریت آن یکی از چالش های بزرگ مهندسین نرم افزار است و نیاز به بستر سخت افزاری و نرم افزاری بسیار عظیمی دارد )
شاخص متنی :
اگر چه شاخص لینک کیفیت جستجو و میزان مرتبط بودن صفحات به ذهنیت کابران را افزایش خواهد داد ولی آنچه مسلم است به نظر می رسد استخراج شاخص غنی از تمام کلمات کلیدی مندرج در یطن صفحات وب است چرا که بنیادیترین عمل در فرآیند جستجو یافتن صفحاتی است که کلمات مورد جستجوی کاربران در درون آن ها یافت می شود ( شاخص متنی عبارتست از یک پایگاه اطلاعاتی از کل کلمات کلیدی ممکن در ادبیات هر زبان به همراه اندیس صفحاتی که این کلمات درون آنها پیدا شده است ) البته برای قدرتمند کردن موتور جستجو به همراه آیتم های ( واژه – شناسه صفحه و موقعیت ) میتوان اطلاعات دیگری را هم در خصوص چگونگی ظهور واژه در صفحه مورد نظر ، استخراج و در کنار آیتم های فوق درج نمود .

عوامل رتبه دهی:
ماژول رتبه دهی ماژولی در تمام موتورهای جستجو است که پس از غربال کردن نتایج بی ارزش یا کم ارزش آنها را بر حسب اهمیت شان رتبه بندی و مرتب میکند تا آنچه را که کاربر دریافت میدارد ، فهرست مرتب شده ای از صفحات مرتبط با کلید واژه هایش باشد . که البته برای این کار از دو دسته کاملا متفاوت از اطلاعات بهره میگیرد که شامل : الف ) اطلاعات مندرج در بطن صفحه ب ) اطلاعات مندرج در بیرون از صفحه
برای تشریح ماهیت اطلاعات فوق مثالی میزنیم کاربر با وارد کردن کلمه دنبال اطلاعاتی در مورد آن میگردد میلیون ها صفحه وب حاوی کلمات کلیدی فوق از طریق فایل شاخص بدست می آید . برای رتبه دهی می توان اطلاعات زیر را از بطن هر صفحه استخراج کرد :
الف ) دفعات تکرار کلمات کلیدی
ب ) ترتیب و مجاورت کلمات کلیدی
ج ) محل درج کلمات کلیدی
د ) درج کلمات کلیدی درون آدرس صفحه
ه ) پررنگ بودن کلمات کلیدی و اندازه قلم
و ) بهره گیری از برچسبهای توصیفی متا و الت تگ
و برای رتبه دهی اطلاعاتی را که در بیرون از صفحه می توانند مفید باشند عبارتند از :
الف ) تعداد ارجاعاتی که به هر صفحه داده شده
ب ) رده بندی جهانی وب سایت حاوی صفحات

برچسب های توصیفی متن :
ام تی دی نوعی از برچسب های استاندارد و شناخته شده اچ تی ام ال هستند که کاربران می توانند به کمک آنها یک خلاصه کوچک از محتوای سایت را برای هر درون کاو فراهم نموده تا طبقه بندی و شاخص بندی آنها بطور صحیح و اصولی تر انجام پذیرد این نوع برچسب ها در درون کد منبع صفحات مخفی هستند و بازدیدکنندگان آنها را نمی بینند . بسیاری از موتورهای جستجو قادرند محتوای این نوع برچسب ها را در الگوریتم های شاخص بندی و رتبه دهی خود مورد استفاده قرار دهند و همچنین کاربرد صحیح این برچسب ها می تواند جایگاه یک صفحه وب را در رتبه بندی بسیاری از موتورهای جستجوی مشهور بهبود ببخشد .
اطلاعاتی که در این نوع برچسب در صفحه وب وارد شود عبارتند از :
الف : ) مشخص نمودن کلمات کلیدی مرتبط با محتوای صفحه
ب : ) توصیف کوتاهی از محتوای صفحه
د : ) تعیین تاریخ تازه سازی مجدد صفحه
ج : ) مشخص نمودن تاریخ آخرین ویرایش صفحه

نتیجه :
عوامل بسیاری ممکن است برای موفقیت یک جستجو مشارکت کنند. درک صحیح از تقاضای جستجو، استراتژی جستجو، پایگاه اطلاعاتی، موتور کاوش، و قضاوت میزان ارتباط بوسیله جستجوگران. در این تحقیق تعدادی از این معیارها کنترل شده بودند بنحوی که تفاوت موتورهای کاوش قابل مشاهده بود. موتورهای کاوش از نظر اندازه، محتوای پایگاه اطلاعاتی‌شان، خط‌مشی‌های نمایه‌سازیشان، کنترل کیفیت، شیوه‌های بازیابی و ارائه نتایج جستجو متفاوتند.
برخی از آنها بدلایل تجاری و امنیتی سعی میکنن الگوریتم های درونی شان را پنهان نگه دارند . اما با تمام این ادعاها موتورهای جستجو نتونسته اند محبوبیت عمومی کسب کنن و بسیاری از متخصصین اعتقاد دارند اغلب این ادعاها واهیه. با توجه به مطالب عرضه شده انتقادهائی را که به موتورهای جستجو وارد شده را میشه به طور خلاصه بیان نمود .
1 – زمان پاسخگوئی موتورها طولانیه و به نسبتی که فرآیند جستجو رو کند تر کرده اند نتونسته اند نتایج بهتری رو ارائه کنن .
2 – دلیلی نداره که ادغام و رتبه بندی مجدد ف نتایجی رو که هر کدام به روش خاصی رتبه دهی شدن ، نتیجه بهتری به بار بیاره .
با این حال گوگل ادعا میکنه که پنج نتیجه اول عرضه شده در پاسخ به یک جستجو ، کاربرش رو به سند دلخواهش میرسونه .

موتورهای جستجوگر اینترنت
یاهو (YAHOO)
یاهو ، مشهور ترین ابزار جستجوی موضوع گرا ، اشتراک جستجوهای کلید واژه ای را از طریق پایگاه داده اینکتومی (Inktomi ) با تعدادی کمتر انجام می دهد ولی برگزیده تر از گروه پایگاه ها ، یاهو برای جستجوی موضوعات در زمان شروع به جستجو ، دارای کارایی بالایی بوده و بهترین پایگاه ها را در موضوع های داده شده معرفی می نماید . این دروازه وب و ابزار جستجو ، گروه های متعدد و اخبار را در اختیار قرار می دهد .
حراج ها ، مطالب طبقه بندی شده و وضعیت هوا و هزاران موضوع دیگر را می توانید در پایگاه یاهو بیابید .
http://www.yahoo.com

اینفوسیک (Infoseek)
اینفوسیک برای جستجوی وب و usenet از جمله مرور بعضی از سایت ها مناسب است .
http://www.go.com

آلتاویستا (ALTAVISTA)
این موتور جستجو ، شاخص بیش از 30 میلیون صفحه و از آن جمله شاخص های پایگاه یاهو را در اختیار می گذارد . حتی مراجع مبهم را در پایگاه هایی که چندان نیز مشهور نیستند پیدا می کند . نتایج و با توجه به این امر که کلمه جستجوی شما چند بار تکرار شده باشد ، رده بندی می شود . این پایگاه یکی از معدود پایگاه های داده است که به شما اجازه می دهد با محدود کردن تاریخ کار کنید . این موتور و پوشه جستجو ، میلیون ها پایگاه را مشخص (ایندکس) کرده است . کاربران می توانند جستجو های پیچیده را انجام داده یا اخبار شخصی و اطلاعات مربوط به بورس را دریافت کنند .
http://www.altavista.com

اکسایت (Excite)
با بیش از 50 میلیون پایگاه فهرست شده ، این موتور جستجو متن کامل را جستجو می کند . این سایت ، اخیراً دو ابزار جستجوی دیگر را در اختیار گرفته است ، ماژلان (Magellan ) و وب کرالر(Web Crowler ) که باعث تقویت قدرت آن به مثابه یک ابزار جستجو شده اند . این سرویس مشهور را برای جستجو به کمک کلید واژه ها یا زنجیره های متنی به کار برید یا گروه های پایگاه های بررسی شده را مرور کنید .
http://www.excite.com

هات بات (HOTBOT)
موتور جستجوی بی اندازه سریع با توان دسترسی به بیش از 50 میلیون پایگاه با ویژگی های بر جسته جستجو که به نحوی شفاف در فهرست های راهنما توضیح داده شده اند . روباتی که کار جستجو را انجام می دهد اسلارپ ( Slurp) نامیده می شود .
http://www.hotbot.com

لای کاس(LYCOS)
لای کاس ، که در حال حاضر نزدیک به 50 میلیون پایگاه را فهرست می کند ، دارای یکی از بزرگترین پایگاه های داده است . این پایگاه،به جای فهرست کردن لغات تنها ، کلمات تیتر را فهرست می کند ، لغاتی که در اولین پاراگرف ها یافت می شوند و کلماتی که پیاپی در بقیه متن به کار رفته اند . لای کاس یکی از اولین موتورهای جستجو است و هنوز هم یکی از محبوب ترین آن ها بشمار می آید . در ساعت پیک (peak) دست یابی به لای کاس سخت و مشکل می باشد . موتور جستجوی قابل سفارش ، به کاربران اجازه می دهد وارد یک زنجیره جستجو شده یا بر حسب موضوع ، وب را مرور کنند . قسمتی هم برای تازه واردها در نظر گرفته شده است .
http:// www .lycos .com
لوک اسمارت (LOOK SMART)
مستقیماً از مجله ریدرز دایجست . (READERS DIGEST ) ! پوشه وب ، محتوای اینترنت را در قالب هزاران گروه تنظیم می کند . پوشه های جهانی و محلی را بررسی کنید و یک پایگاه را ارائه نمایید .
http:// www . looksmart .com

وب کراولر (WEB CRAWWLER)
پوشه موضوعی به علاوه رئوس و سر فصل اخبار و یک قسمت راهنمایی روزانه .
http ://www . webcrawler . com

ام (M)
پایگاه ها را بر اساس آن چه به اصطلاح محتوای مناسب برای مشاهده عمومی خوانده می شود رده بندی می کند .
http:// www . web-m. com

ساوی سرچ ( SAWYSERACH) یا (POPULAR CATEGORIES)
ساوی سرچ یک موتور جستجو است که به شما اجازه می دهد جستجو را برای گروه مورد نظرتان انجام دهید : فهرست های عناوین وب ، پوشه های وب ، کتاب های تلفن ، نرم افزار ، مردم ، مسافرت ، سلامتی ، خانه ، خرید ، سرگرمی و غیره .
http ://popularcategories . com
http:// http://www.sawysearch/. com

پروفوژن (PROFUSION)
موتور جستجوی متا (META ) که توسط دانشگاه کانزاس نگهداری و اداره می شود .
http:// www.profusion.com

ام سی (MC)
متا کراولر در سایر موتورهای جستجو به تفحص می پردازد ، نتایج را در قالبی یکنواخت منظم ساخته و آن ها را بر اساس ارتباط با موضوع رده بندی کرده و به کاربر باز می گرداند .
http:// www.mc.com

نورترن لایت (NOTHERNLIGHT)
موتور جستجوی دقیق با قابلیت های جستجوی منحصر به فرد .
http ://www. northernlight . com

هوور (WHOWHERE)
هوور ، به شما اجازه می دهد نشانی پست الکترونیکی (e-mail) تقریباً هر کسی را روی اینترنت ، بیابید . شما می توانید اسم شخص مورد نظر را به هر ترتیبی که می خواهید وارد کنید .
http://www.whowhere.com

دایرکت هیت (Directhit)
برای آن که دقیق ترین نتیجه را به دست آورید موتور جستجوی اصلی دایرکت هیت را که از تجزبه سایر جستجوگرها به دست آمده ، امتحان کنید . صرف نظر از آن که چه چیزی را جستجو می کنید ، دایرکت هیت در اولین سعی آن را پیدا خواهد کرد . دایرکت هیت . یک موتور جستجو . میلیون ها فکر .
http://www.directhit.com

استارتینگ پوینت (Starting Point)
استارتینگ پوینت ، به شما اجازه می دهد صفحات وب را با دسترسی به تمامی موتورهای جستجو روی اینترنت بیابید . آن چه را که به دنبال آن هستید تایپ کنید ، find را کلیک کنید ، استارتینگ پوینت به شما نشان خواهد داد چه موتورهای جستجویی می توانند آن چه را که شما احتیاج دارید پیدا کنند .
http://www.carnigie.org

آل این وان ALL-IN-ONE Search Page
همه در یک صفحه جستجو.
http://www.allinone.com

اباوت دات کام (About.com)
شبکه پایگاه های اباوت دات کام شامل 650 محیط بسیار هدفمند می باشد که هر کدام تحت نظارت یک راهنمای حرفه ای قرار دارد . اباوت دات کام آسان ترین و سریع ترین راه برای یافتن آن چه که شما از شبکه انتظار دارید می باشد . ناشران این شبکه ، راهنماهای تخصصی برای بیش از هفتصد موضوع مختلف را تامین می سازند .
http://www.about.com

گو نت ورک (GO Network)
شرکت والت دیسنی نمی خواهد با عبور از کلمه GO به اینترنت راه بیابید . توسط اشتراک نیرو با مجیک کینگ دم (, go.com اینفوسیک سابق ) به صورت یک موتور جستجوی قدرتمند در آمده و همچنین با ادغام جستجوی اینفوسیک و خدمات پوشه باESPN.com , ABCnews.com , Disney.com به منزله یک دروازه به اینترنت متحول شده است .
http://www.go.com

کانو دل (KANOODLE)
موشک جستجوی Kanoodle.com یک موتور جستجوی درخواست موقعیت و دروازه ای برای وب است . تحت این سیستم صاحبان سایت های وب ، موقعیت خودشان را در ارتباط با نتایج جستجو ، با خریداری عبارات جستجوی کلیدی مناسب ، مشخص می سازند . بعد از آن که پایگاه های وب پرداخت شده ، فهرست شدند ، نتایج موتور جستجوی سنتی در ادامه خواهد آمد .
http://www.kanoodle.com

فور الون (Four 11)
خدمات پوشه فور الون .
http://www.four11.com

اسک جیوز (ASK Jeeves)
اسک جیوز ، خانه اولین پیشخدمت اینترنتی در جهان جیوز است . کافی است یک سئوال را با لغات خودتان تایپ کنید و جیوز بلافاصله جوابی برای شما پیدا خواهد کرد. جیوز به زندگی خود با پاسخ دادن به سئوالات شما آن هم با سرعت و دقت ، ادامه می دهد . اسک جیوز اولین پاسخ گر سئوالات به زبان طبیعی است که روی شبکه وجود دارد و تنها در عرض دو کلیک ، جواب سئوال شما را در اختیارتان می گذارد . این موتور جستجوی زبان واقعی،به کاربران اجازه می دهد . سوالات شان را بدون نیاز به دانش فنون جستجوی منطقه (Boolean ) بپرسند ، به دنبال بازی ها ، خرید و رده بندی محبوبیت بگردند .
http://www.ask.com

اکسپرت سایت (Xpertsite)
از یک متخصص در اکسپرت سایت دات کام سوال کنید. جایی که افرادی با سئوالات ، افراد با جواب ها را پیدا می کنند.کاربران می توانند راهنمایی دریافت کنند و سئوالاتی که تقریباً روی هر موضوع قابل خطور به ذهن مطرح می سازند توسط افراد حقیقی جواب داده خواهد شد.چون هر کسی در ارتباط با موضوعی یک متخصص به شمار می آید ، این پایگاه موقعیتی را ایجاد کرده است که مردم بتوانند معلومات خود را روی آرایه ای از موضوعات مختلف مانند هنر ، کسب و کار ، تعلیم و تربیت ، ارتباطات ، سلامتی ، خانه و باغ ، علم ، ورزش ، فناوری و مسافرت با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
http://www.askme.com
http://www.xpertsite.com

فورانی تینگ ( 4anything.com)
نتایج بهتر در صفحات محدودتر ، ویراستارهای انسانی برای آن که بهترین را در اختیار شما بگذارند ، مناسب و مرتبط ترین اطلاعات در رابطه با هر آن چه که شما به دنبال آن هستید جستجوهایی در وب انجام داده اند.
http://www.4anything.com

آمریکا آن لاین کورپوریت هوم پیچ
(Americo Online-Corporate Homepoge)
سرویس برخط تجاری ، یک پوشه 16 کاناله به علاوه امکان دسترسی از طریق شماره گیری (Dialup)در کشور هایی مانند کانادا ، ژاپن و استرالیا را ارائه می دهد.
http://www.aol.com
گوگل (Google)
این موتور جستجو،نتایج جستجو،کلید واژه های مبتنی بر مرتبط بودن محتوا وتعداد ارتباط های برقرار شده با یک URL خاص از پایگاه های دیگر،را به کاربر بر می گرداند . امکان جستجوی یک میلیارد تعداد صفحات وب را دارد.
http://www.google

آی وان (iwon)
جستجوی خود را از طریق یک پایگاه داده گروه بندی شده برای شناسایی پایگاه های وب، سر فصل ها و فروشگاه های معتبر انجام دهید.کاربران ثبت شده می توانند جوایز نقدی دریافت کنند.
http://www.iwon.com

ان. بی. سی.آی (NBCi)
پوشه NBC ، بیش از یک دو جین گروه به همراه اخبار، محتوای در حال پخش(on-air) ، خدمات جستجو ، ویژگی های جامعه ای و تجارت الکترونیکی را ارائه می نماید.
http ://www .nbci. com
نت اسکیپ (Netscope)
با این دروازه دارای محبوبیت وب ، اینترنت را جستجو نمایید و یک حساب پست الکترونیکی باز کنید،اخبار روزانه را بخوانید واز قیمت های بورس آگاه شوید.
http://www.netscape.com/

موتور های جست و جو گر ایرانی 

parsijoo.ir

yooz.ir