راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی خوب می تواند یک تحول بزرگ در یک کسب و کار و یا زندگی یک فرد باشد . هر فروشگاه اینترنتی شامل سه حوزه فعالیت است ، حوزه اول فروش محصولات حقیقی ، حوزه دوم فروش محصولات مجازی و در نهایت فروش خدمات .

فرآیند کار فروشگاه اینترنتی هم دو نوع است ، یا شما عرضه کننده خدمات و محصولات هستید و یا بستری را فراهم کرده اید برای کل فروشنده ها و از پورسانت فروش آن ها کسب درآمد می کنید ( در آینده مفصل تر صحبت می کنیم )

اینکه در کدام حوزه وارد شوید ، در درجه اول بستگی به علاقه و اطلاعات کافی در آن حوزه دارد ، برای مثال شما علاقه مند به بازار موبایل و لوازم جانبی هستید و یا کامپیوتر و لوازم جانبی ، حتی در برخی شاخه صاحب نظر هستید . برای مثال من دوستی دارم که هروقت بخواهم تلفن همراهی خریداری کنم حتما با او مشورت می کنم .

اینکه راستای کاری فروشگاه شما در راستای فکری شما و علاقه شما باشد یک امتیاز است ، اما فروشگاه هایی هم هستند که با شناسایی نیاز های یک جامعه و حرکت در مسیر این نیازها موفق بوده اند .

وقتی حوزه کاری خود را مشخص کردید و تصمیم گرفتید به یک بازار در حوزه مجازی حمله کنید .  چالش هایی پیش روی شماست :

تامین منابع مالی :

اگر شما صاحب یک کسب و کار باشید ،  تامین منابع مالی برای راه اندازی یک فروشگاه کار سختی نخواهد بود ، اما اگر به صورت شخصی قصد راه اندازی یک فروشگاه را دارید ، نیاز به تامین منابع هستید . معمولا برای شروع یک کسب و کار کوچک مبلغ ۱۰ میلیون تومان کافی است که صرف هزینه های تولید و تبلیغات برای فروشگاه شما می شود .

تامین اجناس :

خوب بازهم مانند مورد بالا اگر شما خود دارای کسب و کاری باشید که در تامین دچار مشکل نمی شوید ، اما اگر به صورت فردی می خواهید کار کنید باید دنبال انبارهای بزرگ و تامین کننده گان عمده باشید ، تا بتوانید کالاهایی با قیمت پایین تر پیدا کنید .

معمولا در بستر وب دو نوع خریدار وجود دارد ، خریداری که دنبال کیفیت است و خریداری که به قیمت نیز فکر می کند مانند من !

شما باید اجناسی را هدف قرار دهید تا علاوه بر کیفیت حتما قیمت قابل رقابتی داشته باشد .

پشتیبانی :

مهمترین حوزه برای فروش و وفادار کردن کاربران پشتیبانی است ، یک تلفن همیشه در دسترس و فرم های تماس با ما و درباره ما با اطلاعات کامل می تواند به فروش شما کمک کند . فرآیند بسته بندی ، ارسال و پیگیری نیز نیاز به برنامه ریزی اساسی دارد . همیشه کار را از ابتدا جدی بگیرید تا بعدا با رشد کسب و کار دچار مشکل نشوید ، همیشه شما پیگیر مشتری خود باشید

فرآیند تولید فروشگاه :

حتما به دنبال یک تیم خوب بگردید ، اسم مناسب برای سایت خود انتخاب کنید ، فضای میزبانی مناسبی هم برای شروع کار انتخاب کنید . قرار نیست سایت شما در ابتدا تمام امکانات یک سایت چند صد میلیونی را داشته باشد . کار خود را شروع کنید و به دنبال آسان سازی تمام کار ها باشید ، معمولا بزرگترین مانع کسب و کار ها حساسیت بیش از حد مدیران است .

تبلیغات :

همیشه مبلغ قابل توجهی را برای تبلیغات کنار بگذارید ، معمولا بهترین میزان اختصاص ۶۰% منابع مالی به تبلیغات است . تبلیغات هم ابزارهای مختلفی دارد ، ابتدا بازار خود را شناسایی کنید و بعد اقدام به تبلیغات درست کنید . حتما مشاوره بگیرید و در کاری که تاحالا تجربه نکردید و براساس احتمالات ذهنی خود تصمیم نگیرید .

کار جمعی :

با اینکه در ایران کار تیمی بسیار سخت است و پس از رسیدن به درآمد ساز های نارضایتی به گوش می رسد ، اما بازهم اولویت به تیمی کار کردن است . همیشه افرادی را شناسایی کنید که به اندازه شما به کار ایمان داشته باشند . صرفا دنبال افراد پول دار نباشید ، انگیزه در فضای مجازی از پول به مراتب قوی تر عمل می کند .

کار جمعی باعث درست پیش رفتن کار می شود و با تقسیم وظایف فشار کاری از روی افراد به مراتب کم تر خواهد شد

یک نفر را همیشه مسئول سایت ، یک نفر مسئول تامین اجناس ، یک نفر مسئول ارسال سفارشات و فردی نیز مسئول پیگیری و ارتباط با مشتریان قرار دهید

 

شما به خوبی می دانید که هر کسب و کاری نیاز به برنامه ریزی و کار هدفمند دارد و این تفکر که فضای مجازی ما را به راحتی به پول می رساند کاملا اشتباه است

سوالی دارید ؟؟ همیشه منتظر شنیدن صدای گرم شما هستم

دانیال جوارشکیان 🙂